zondag 16 januari 2011

glaasje op

Pap heeft een mededeling voor me: hij wil zelf zijn boodschappen doen. Hij wil niet meer dat ik (of iemand anders) iets voor hem meebreng en wordt zelfs boos hierover. Ik kan me dit nog goed herinneren van mijn opstandige peuters: "zelluf doen...." en ga er dus maar niet tegenin. Ik vind 't prima als hij zelf regelmatig de deur uit gaat. Als ik 's middags binnenloop staat hij in de keuken, en kamt zijn natte haren. Buiten regent 't dat 't giet, en hij is net binnen. Hij is dus even bij de  Albert Heijn geweest voor een paar boodschappen. Als ik theewater wil opzetten zie ik een wijnglas verstopt achter de waterkoker staan... Hmm, pap heeft dus blijkbaar ook een fles wijn gekocht. 't Is niet erg als hij eens een glaasje wijn drinkt, maar door de Alzheimer wordt ook wijn drinken een 'grenzeloze aangelegenheid' oftewel: drinken totdat de fles leeg is.... De fles in de ijskast is al voor een derde deel leeg, en ik begin langzaam aan pap te merken dat de alcohol z'n werk begint te doen. Ik stuur hem met een flauwe boodschap de kelder in ("goh, ik hoor wat beneden, ik geloof dat de kraan drupt....") en in de tussentijd schud ik de fles zo goed als leeg in de gootsteen..... Bah, wat een vervelende dochter heeft die man toch ......

Als ik de volgende dag bij hem binnenloop staat hij weer in de keuken.  Negen van de tien keer is hij hier te vinden, 't is duidelijk zijn favoriete plek in huis. Hij komt (schuldbewust?) met zijn handen op zijn rug naar me toe. Ik voel me net een kleuterjuf die een klein kleutertje een standje geeft als ik hem vraag wat hij op zijn rug heeft. Hij laat me zijn lege handen zien en zegt dat hij net een klein glaasje wijn heeft ingeschonken. Ik zie op het aanrecht een groot bierglas staan, vol met witte wijn. Voordat ik iets kan zeggen drinkt hij 't helemaal en in één teug leeg...... Da's dus de tweede dag op rij dat hij vroeg in de middag al aan de wijn is. Jammer genoeg zie ik nergens een (aangebroken) wijnfles staan. Kijk, en dat snap ik dus niet van Alzheimer: hoe krijgt pap 't klaar om me zo voor de gek te houden met verstopplekjes in huis?